torsdag 15 mars 2012

Fråga till Stockholms bibliotekarier.

I veckan var jag på biblioteket. Det var första gången på flera år. Trots att det var det skräniga, illa planerade biblioteket i Högdalen, var det en trevlig upplevelse. Som att komma hem. Jag beställde hem och reservera två böcker; Johan Holmlunds "Jag Har Simmat Med Monstret" och Bill Callahans "Letters To Emma Bowlcut". Nu till min fråga (som jag naturligtvis hade fått besvarad på biblioteket om jag haft sinnesnärvaro nog att ställa frågan  på plats): Får jag något meddelande när böckerna anlänt till Högdalen, eller behöver jag återkomma till biblioteket med jämna mellanrum och fråga?

3 kommentarer:

Åsa sa...

Här på landet gör vi så att har man mailadress anmäld och aktiv så kommer det ett medelande via mail, har man inte det får man ett brev om att boken har kommit in på biblioteket. I Stockholm har ni kanske det så fancy så att ni får sms?

Niklas sa...

Ah, men då borde det säkert komma ett mail till mig också, för jag är rätt säker på att jag har uppgett min epostadress när jag skaffade lånekort. Bara att vänta med andra ord.

Åsa sa...

Om de har samma system att låna ut böckerna som vi har här så finns det även en supersmart funktion man kan be den (förhoppningsvis) snälla bibliotekarien att aktivera, nämligen "övertidsvarning". Typ två dagar innan lånet går ut så får man ett mail som säger till att det snart är dags att lämna tillbaka boken. Så jäkla bra för glömska personer som jag själv.
Annars brukar det gå att ha en kod och logga in på deras OPAC (bibliotekskatalog) hemifrån och därigenom reservera och låna om böcker. Såg dock att Stockholm har både en OPAC och en ny söksida igång. Och jag ser även att de har Bookit så att de funktioner som jag tipsat om finns.