söndag 4 mars 2012

Dagens skiva #4.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Scott Walker - The Drift

Lustigt. Jag har ett starkt minne av att jag hade den här skivan på hårddisken för några år sedan, men när jag nu lyssnar på den känner jag inte igen ett enda spår. Kanske var det "Tilt" jag hade, kanske lyssnade jag på den i väntan på att "The Drift" skulle släppas, och kanske slank "The Drift" sedan, som så mycket annat, mellan maskorna i nätet...

Hursomhelst, jag har tänkt köpa "The Drift" i flera år, men den har varit svårfunnen. Därför köpte jag den på Pet Sounds för ett par veckor sedan, trots en prislapp på 199 kronor. Det är sällan jag köper fullprisskivor nuförtiden, och än mer sällan om de dessutom har några år på nacken. Men här gjorde jag ett undantag. För att jag älskar Scott Walker, och för att det finns så få tillfällen att köpa den. Investerade i "Tilt" samtidigt. Kompletisten i mig hade en liten högtidsstund den dagen.

Musiken då? Mörk, gränspsykotisk, bisarr och väldigt, väldigt fascinerande. En skiva för sena nätter, hörlurar och aktivt lyssnande. Men det här vet ni redan. Jag ser fram emot att lära känna den.

Inga kommentarer: