lördag 24 mars 2012

Dagens skiva #21.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Jarvis Cocker - Jarvis

 Det var länge sedan jag lyssnade på annan radio än P1. Men när jag senast gjorde det, på mitt förra jobb, minns jag att Jarvis Cockers "Don't Let Him Waste Your Time" spelades flitigt. En trevlig bagatell, dock inte tillräckligt bra för att jag skulle vilja köpa skivan. Nej, inte ens tillräckligt bra för att jag skulle vilja se honom live, ens när jag erbjöds en biljett grattis.

Därför blev jag överraskad av hur mycket jag faktiskt tyckte om skivan nu när jag väl lyssnade på den. Första gången, på tunnelbanan, var jag tvungen att lägga ifrån mig min bok och lyssna på Jarvis briljanta texter om vilsenhet i en modern och överväldigande värld. De var ju direkt drabbande. Musiken är väl inte lika spännande. Fina melodier, men muskliga 70-talsarrangemang som ibland kommer i vägen för texterna. Det är ju i dem den gamle Pulp-mannens stora styrka alltid har legat.

Inga kommentarer: