torsdag 8 mars 2012

Dagens skiva #8.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: R.E.M. - Life's Rich Pageant


Tidiga R.E.M. Av någon anledning har gruppens 80-talsskivor ploppat upp som små plastiga svampar i second hand-butikernas skivkorgar det senaste halvåret. Besvikna fans som sålt sina samlingar i vrede över bandets splittring? Kanske det. Bra för mig, oavsett, eftersom jag gillar tidiga R.E.M. Gillar, utan att älska. För nog kan jag tycka att de var lite jämntjocka, och så även på "Lifes Rich Pageant". En bra skiva, men utan de där verkliga topparna. Som vanligt är det inte omöjligt att jag ändrar uppfattning efter lite mer intensivt lyssnande.

6 kommentarer:

Gustav sa...

Fall On Me! Det är ju hela bandets absoluta topp! Nästan i alla fall, väldigt fin poplåt hur som helst.

Gustav sa...

Skrev några rader om deras Unplugged-version här, förresten: http://haveyouforgotten.wordpress.com/2010/11/27/dont-fall-on-me/ :)

Niklas sa...

Ja, men se på fanken, efter en genomlyssning till av skivan, och så ytterligare en av just "Fall On Me" får jag lov att hålla med. Egentligen visste jag ju det. "Fall On Me" är ju en rätt omtalad låt. Eller omskriven. Vet att jag hört den nämnas förr.

Gustav sa...

Ja, Stipe har väl nämnt den som en av sina egna favoriter. Helt i sin ordning. :) Vad tycker du om de andra tidiga albumen, förresten?

Niklas sa...

Jodå, jag har gillat dem ("Reconning" och "Fables Of The Reconstruction") också, även om jag tycker de är lite jämntjocka de också. Men även i de fallen kan det handla om för passivt lyssnande.

Gustav sa...

Ja, men nog kan de vara lite jämntjocka ibland. Men jag gillar nog Reckoning mest av alla deras tidigare album (IRS-skivorna). Och Fables minst, i konkurrens med Document som dock har några riktiga toppar som Fables inte rår på.