måndag 26 mars 2012

Dagens skiva #23.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Chris Eckman - The Last Side Of The Mountain


Chris Eckman
är en av två teatraliska sångare i det teatraliska alternativrockbandet The Walkabouts. Sedan tio år tillbaka bor han i Slovenien. "The Last Side Of The Mountain" består av tio dikter av den slovenske poeten Dane Zajc, som Eckman tonsatt.

Jag blir alltid lite matt när jag lyssnar igenom en hel Walkabouts-skiva. De är mastiga. Dramatiken är konstant uppskruvad till 11, det är alltid mörkt, och det regnar. Efter en stund känns det lite som att ha hällt i sig jättemörk öl med samma aptit som om den vore ljus. Och det är gott, men man blir trött, mätt och däst. Samma sak är det med Eckman solo. Han har en röst som tränger sig på. Det går liksom inte att lyssna halvhjärtat. Jag lyssnar, och det är dovt, intensivt, rökigt elegant och dramatiskt. Efteråt vill jag sova en stund.

Men det är helt klart en skiva att utforska närmare. Jag har inte lyssnat så pass många gånger att jag riktigt hunnit ta till mig Eckmans översättningar av Zajcs lyrik, men det lilla jag snappat upp tycker jag om, och vill helt klart både lyssna och läsa mer.

Inga kommentarer: