torsdag 8 mars 2012

Alternativa mediaspelare.

Igår kväll, precis innan jag skulle lägga mig, fastnade jag framför en artikel om intressanta alternativ till datorns (i det här fallet en Mac) standardprogram. Framförallt var det de alternativa mediaspelarna jag intresserade mig för. Jag håller med artikelförfattaren om att iTunes börjar kännas rejält tungrott och segt, och hanterandet av spellistor lämnar en del övrigt att önska. Det var framförallt två program som kändes intressanta: Enqueue och Songbird. Det förstnämnda hade ingen trialversion, och jag har ingen lust att betala nio dollar, hur lite det än må vara i SEK, för ett program jag inte vet om jag kommer använda. Songbird verkade trevligt, enkelt att konfigurera med ett ganska generöst antal plugins. Tyvärr finns det en hel del funktioner som saknas, funktioner som jag, i egenskap av kalenderbitare, inte kan vara utan. Jag kan inte sortera artister på efternamn. Jag har heller inte lyckats hitta någon funktion för att visa skivorna som albumomslag (se bilden nedan).

Allra mest irriterande var dock att det inte går att importera skivor som mp3. FLAC och Ogg går utmärkt, men inte mp3. Fullständigt ologiskt. Och därmed går Songbird bort.

Men Enqueue då? Någon som har erfarenhet av det? Jag är fortfarande sugen på ett snabbare, snyggare, mer intuitivt alternativ till iTunes, men vill fortfarande inte betala nio dollar utan att veta att det har de funktioner jag söker.

Inga kommentarer: