onsdag 14 mars 2012

Dagens skiva #14.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Gillian Welch - Time (The Revelator)


Det här är så mycket bättre än jag vågat hoppas på. Förvisso har jag länge känt till att Gillian Welch ska vara väl värd att lyssna på, men var ändå beredd på att något skull skava lite. Att det skulle vara lite som med Lucinda Williams, som har en hel mängd fantastiska låtar, men som också ger sig lite väl långt ut i sydstatsträskcountryn för min smak ibland. Men icke. Jag är faktiskt såld efter en lyssning. Det är vackert och innerligt, men aldrig skört, alltid stolt och liksom rakryggat framfört.  Kul också att få höra "Everything Is Free" i originalversion. Jag har tidigare bara hört The Tinys tolkning, förvisso fin den också, men utklassad här.

Måste också dela med mig av avslutande "I Dream A Highway". En djupblå evighetsvisa av den där sorten som man trodde det bara var Mark Kozelek som kunde skapa. Fjorton minuter så undersköna att de känns som tre.


Inga kommentarer: