tisdag 6 mars 2012

Dagens skiva #6.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Arvo Pärt - Tabula Rasa


Min musiksmak börjar röra sig i riktningar bort från vers-refräng-vers, bort från tempo, sång och trummor. Inte så att jag väljer bort det helt, men allt oftare söker jag tillflykt från vardagens skrik och skrän i något instrumentalt och stillsamt, eller bara i låtstrukturer jag inte redan hört till leda. Det kan vara jazz, det kan vara ambient, det kan vara nyklassiskt. Senaste månaderna har jag lyssnat mycket på Dustin O'Halloran och Max Richter, och nu tyckte jag det kunde vara dags att söka sig bakåt. Jag börjar med Arvo Pärt. Det här låter inte alls dumt. Ganska exakt som jag föreställde mig det, vilket i det här fallet är något positivt.

Inga kommentarer: