måndag 19 mars 2012

Dagens skiva #19.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Tvärvägen - Staring Directly Into The Sun


Spruckna speldosemelodier på enbart gitarr och piano. Ibland bryter en cello in. Det är mycket vackert, och känns på något vis grönskimrande, så där som det gör precis när löven spricker fram om våren. Kunde jag själv spela musik skulle den nog låta ganska exakt så här. För "Staring Into The Sun" låter precis som jag vill att musik ska låta just nu, vilket var vad jag trodde och hoppades på när jag köpte den. Som ASS. Som Tape, men utan knaster. Som Sagor & Swing, men utan orgel. Som Björn Olsson, men utan visslande. Jag inser medan jag skriver detta att alla referenser jag kan rada upp är svenskar. Är det här något typiskt svenskt, eller görs den här sortens musik även utomlands? Klart den görs, så tipsa mig gärna. För jag älskar det och vill höra mer.


2 kommentarer:

thisismycat sa...

Mycket bra, visst kom skivan i år? Iallafall enligt Spotify. Älskar den här typen av musik och tar också gärna emot tips på fler grejer.
Erik Enocksson kan väl nämnas, men han känner du säkert redan till.

Niklas sa...

Ja, den kom för bara några veckor sedan.

Erik Enockssons soundtrack till "Farväl Falkenberg" finns just nu på Tradera. Kliar väldigt mycket i mina köpfingrar, men jag borde verkligen låta bli.

Kan tipsa om Hauschka, som nuddar vid liknande stämningar.