måndag 30 april 2012

Senaste dagarnas lyssning.



Fleet Foxes - Fleet Foxes
Sea Of Bees - Songs For The Ravens
VA - Even Penguins Get The Blues
Oasis - Definitely Maybe


Vare sig Fleet Foxes eller deras debutskiva från 2008 behöver väl någon närmare presentation? Jag hade skivan som mp3 när det begav sig, men lyssnade inte så mycket på den. Fanns annat just då som intresserade mer. Måste säga att den låter bättre än jag mindes den.

Sea Of Bees spelar sympatiskt drömsk folkpop. Har hört enstaka låtar tidigare, och tyckt om det jag hört. Såg dem på Debaser i fredags, och passade på att köpa skivan. Smått quirky, låter ibland rätt mycket som amerikansk 90-talsindie, typ Kristin Hersh, men med starkare låtar, och en röst av den där sorten som man antingen älskar eller hatar. Fint.

"Even Penguins Get The Blues" var verkligen en blast from the past. Skivan gavs ut 2002, av det trevliga nätzinet Revolution #9, som jag läste ivrigt back in the days.  Gjorde till och med några försök att komma in i deras mysiga gemenskap genom flitigt skrivande i deras gästbok, men utan något större resultat. Vill minnas att jag beställde skivan, men att jag på grund av något strul med deras distro aldrig fick den. Nu hittade jag den i en skivback på Myrorna häromdagen och rättade till historien. Som tidsdokument är det här en utmärkt liten samling. Tretton spår mer eller mindre (oftast mer) obskyr svensk indie från förra årtiondets början. Man undrar var alla banden tog vägen... Vad blev det av alla duktiga sovrumskompositörer där ute i landet?

Oasis! Varför köper man Oasis debutalbum nu, 2012? Hade jag gillat Oasis borde jag ju redan ha ägt den här sedan länge, men jag har ingen relation alls till tidiga Oasis. Jag upptäckte dem först med "Wonderwall" och inte ens då upptäckte jag dem i så hög grad att jag faktiskt började lyssna på dem. Men bakom varje köp finns någon tanke, hur långsökt den än kan vara. I det här fallet var tanken: "Tänk om jag har fest någon gång och någon nostalgisk 70-talist vill höra låtar som påminner om hens storhetstid på Skånegatan på 90-talet". Jo, precis så tänkte jag. Om exakt den situationen uppstår kan det bli läge att slå på "Definitely Maybe". Annars: nja.

Inga kommentarer: