torsdag 26 april 2012

Dagens skiva #50.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Bobby Womack - The Best Of Bobby Womack: The Soul Years


Okej, det är mycket nu. Jag har egentligen inte tid över till att vare sig rippa skivor eller lyssna på dem, allra minst skriva något om dem. Men jag vill inte bara lägga av utan ett ord heller. Det här är mitt femtionde Dagens skiva-inlägg. Ett ganska lämpligt tal att sluta på. Jag kommer väl även fortsättningsvis att skriva om nya skivor jag köpt och lyssnat på, men kanske lite mindre tvångsmässigt, kanske lite mindre uppstyrt.

Bobby Womack då? Jag har av någon anledning alltid trott att han i första hand var en discoartist, och kanske är han det också. Min kunskap är begränsad. Men den här samlingen är inte disco. Det är behagligt tillbakalutad soul med Womacks röst och gitarrspel som utstickare. Väldigt bra är det, rakt igenom. Har inte haft tid att lyssna särskilt mycket, men tycker mest om Mamas & The Papas-covern "California Dreamin'", kanske mest för att det är en låt jag känner igen. Förresten, visst är det den som spelas i Andrea Arnold-filmen "Fish Tank"?

Inga kommentarer: