lördag 7 april 2012

Dagens skiva #35.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Sparklehorse - Dreamt For Light Years In The Belly Of A Mountain


Ett av de, för mig, mer drabbande artistbortfallen de senaste åren är Mark Linkous, som tog sitt liv i mars för två år sedan. Jag håller Sparklehorse samlade produktion minst lika högt som Elliott Smiths, om man nu ska jämföra med någon som verkat i samma genre (och haft ett liknande livsöde). Bortsett från samarbeten med Fennesz, fina "In The Fishtank 15" och med Danger Mouse; "Dark Night Of The Soul", som jag ännu inte hört, är "Dreamt For Light Years In The Belly Of A Mountain" Sparklehorse sista skiva. Och det är en värdig avskedskiva, värdig utan att vara anmärkningavärd. Som gammal vän av Sparklehorse känner man igen sig. Det är samma spröda, samtidigt överdådiga produktion, samma framviskade vaggvisor parat med fräsande punkattacker. Ingen större skillnad mot tidigare skivor, på gott och ont. Mest gott, förstås. Man tyckte ju om Mark Linkous som han var. Jag hade önskat mig minst fyra skivor till, exakt som denna.

Inga kommentarer: