torsdag 12 april 2012

Dagens skiva #40.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Neil Young - Time Fades Away


Har ingen aning om hur sällsynt den här skivan är, men det gjorde mig ändå väldigt glad att jag fick tag i den. Den har ju aldrig fått ordentlig distribution på cd, men någon sålde ett gammalt vinylex på Tradera, och jag blev den lycklige köparen. "Time Fades Away" är lite speciell, på så vis att det är den egentliga uppföljaren till klassiska "Harvest", men Neil Young valde att inte spela in ett studioalbum, utan spelade istället låtarna live och släppte en av konserterna på skiva. Borta är de dramatiska stråkarna från "Harvest", av naturliga skäl är det här mer lo-fi. Och, tyvärr; lite för mycket rock, lite för lite folk. Jag har fortfarande inte riktigt tagit mig in i Neil Youngs brötigare stunder, även om jag försöker. Faktum är att mitt första möte med honom var "Tonight's The Night", och den höll på att skrämma bort mig från karln för all framtid. Nu är jag försiktigt positivt inställd till "Tonight's The Night", och det är väl ungefär så jag känner för "Time Fades Away" också. Jag hoppas den växer.

4 kommentarer:

thisismycat sa...

Någon sade att detta var Neil Youngs bästa skiva, jag tror det var någon i Sonic. I en recension av Magnolia Electric Co om jag inte minns fel. Hur som helst, så har jag tyvärr inte denna. Har tänkt köpa den miljoner gånger, men det har aldrig blivit av. Gillar ju Young när han skramlar, men inte nödvändigtvis när han macho-rockar. Zuma är ju min favoritskiva med honom, konstigt nog.

thisismycat sa...

Apropå Neil Young blir det här 1+1=3 eftersom det är Kjellvander tolkar honom. Jag föredrar Kjellvander när han drar fram Telecastern och kör lite hederlig rock'n'röll:
http://www.youtube.com/watch?v=rHi5j733x-Q

Niklas sa...

"Zuma" köpte jag nyligen, men har inte hunnit lyssna på ännu. Har en hel hög olyssnat liggande, men orkar inte riktigt ta tag i det nu. Finns så mycket redan lyssnat men inte tillräckligt lyssnat, och så ont om tid till musik just nu.

Fint klipp! Det må vara en Neil Young-cover, men utseendemässigt var Kjellvander lite lik David Crosby där...

Gustav sa...

Nämnda "Zuma" är en av få skivor med Neil som jag tycker har flera bra rocklåtar. Fast egentligen är det mer pop i rockkostym. Finns nog ingen av hans rockskivor jag tycker är bra rakt igenom. "Everybody Knows..." har en cool stil, men inga fantastiska låtar. "Time Fades Away" är ingen favvo heller, gillar "Journey Thru the Past" i andra versioner, men inte här.