tisdag 17 april 2012

Dagens skiva #41.

Varje dag, så länge högen med olyssnade skivor finns kvar, lägger jag in en ny cd i iTunes och lyssnar igenom den.

Idag: Gillian Welch - The Harrow & The Harvest


I den genre där Gillian Welch verkar är det en hårfin gräns mellan himmel och helvete. För att ta ett exempel: det är inte alltid så långt mellan Lucinda Williams och Shania Twain som man skulle önska. Och precis som det finns fantastiskt fina spår på "The Harrow & The Harvest", finns det också ett par inslag av kvalmig radiocountry som får mig att bara vilja stänga av. Det där bredbenta, lite kaxigt avmätt sydstatssläpiga... Jag står inte ut. Trots att de låtarna är i minoritet, innebär den besvikelse de orsakar varje gång de börjar spela att mitt bestående intryck av skivan blir mer negativt än positivt. Kanske beror det också på att mina förväntningar var alldeles för höga efter att ha lyssnat intensivt på "Time (The Revelator)" senaste veckorna...

Inga kommentarer: