tisdag 19 februari 2013

Serier!


Det går fortfarande trögt med romanläsandet. Kanske är det baksmällan efter de senaste tre veckornas trötthet som spelar spratt med min koncentration. Jag läser mening efter mening, men de tycks inte riktigt passa ihop. Jag har svårt att minnas det jag läser, och blir trött efter bara några sidor. Läge att varva med lite serier alltså. Serier brukar vara en perfekt medicin för mig när lästtröttman slår till. Dels för att det (oftast) är mer lättlästa än romaner, men också för att jag av någon anledning tycks finna fler människor som delar mina erfarenheter, tankar och värderingar bland serieskapare än bland författare i övrigt. Där en roman kan vara som ett krävande jobbsamtal som förvisso är givande, men tar så mycket energi att jag är fullständigt utmattad efteråt, kan en serie vara ett samtal med en gammal god vän som känner mig utan och innan, där samtalet flödar som ett rinnande vatten. Om ni fattar vad jag menar.

Så idag blev det en tripp till Serieteket på lunchrasten. Var egentligen mest på jakt efter något av Jeffrey Brown, som jag känt ett plötsligt sug efter, men hittade bara "Clumsy" som jag redan har. Jag kom istället hem med böckerna ovan. "Too Cool To Be Forgotten" av Alex Robinson, som jag minns från sympatiska tegelstenen "Box Office Poison". "My Brain Is Hanging Upside Down" av David Heatley, som jag velat läsa ända sedan ett utdrag publicerades i Galago för flera år sedan. "Lucky" av Gabrielle Bell, "Shenzhen" av Guy Delisle, båda för mig tidigare okända förmågor, och sist också Pelle Forsheds "De Anhöriga". Nu har jag att göra ett tag. Tack för att ni finns, Serieteket!

2 kommentarer:

thisismycat sa...

Kul med Delisle, känner inte till någon av de andra förutom Jeffrey Brown.
Bra att du börjar med Shenzhen också, jag började med Burma (som är väldigt mycket bättre) och blev således lite besviken på både Shenzhen och Pyongyang. Jerusalem och Burma är de bästa, helt fantastiska!

Niklas sa...

Då ska jag kolla upp den om Burma! Tyckte om Shenzhen, men råkade av misstag lämna tillbaka den innan jag läst ut den. Hade en hel hög böcker jag återlämnade, och den råkade bara slinka med. Snopet.