torsdag 14 februari 2013

Okej, så här: jag har inte sett senaste episoden av "Girls", men jag läste den här texten, och den fick mig att fundera. För den som inte orkar läsa kan jag (spoiler alert!) snabbt sammanfatta att Lena Dunhams karaktär Hanna har en kortvarig affär med en man som är både rik, äldre och skitsnygg, vilket fått manliga tv-kritiker att hävda att avsnittet är för orealistiskt för att tas på allvar, att det måste vara en en lång drömsekvens, etcetera, etcetera. Av den enkla anledning att Lena Dunham helt enkelt inte är tillräckligt snygg för att få en snubbe som Patrick Wilson i säng. Läs artikeln, den är intressant. Den handlar om omvända könsroller, manliga fantasier, filmklyschor och missade poänger.

Men, för att nyansera, och med risk för att framstå som Pär Ström: även filmer där töntig kille möter skitsnygg tjej anklagas väl rätt ofta för att vara just orealistiska? Om än kanske i något mindre nedsättande ordalag.

1 kommentar:

Linda aka Javamorsan sa...

Tycker personligen hela grejen runt detta blir så fånig att jag nästan skrattar. Men bara nästan. För jag blir samtidigt upprörd. Skrev själv om detta igår efter att jag läste om det på Ab.