söndag 10 februari 2013

Jakten på den perfekta tidsskriften.

Tog en tur förbi Press Stop på Regeringsgatan på lunchrasten för några dagar sedan. Tänkte inte köpa något utan bara sondera terrängen lite. Jag är nämligen sugen på att börja läsa någon ny tidning. Vilken vet jag inte, men jag har ett hum - en vag uppfattning - om vad jag vill att den ska innehålla. Jag har nog skrivit lite om det här förut, åtminstone om vad jag inte vill ha, här.
Nu hittade jag ingen lämplig, däremot en massa tidningar jag nästan vill läsa, men inte är villig att lägga stora pengar på. Hur svårt ska det egentligen vara att hitta en tidskrift...

... med varierat innehåll? Alltså, helst inte enbart musik, enbart litteratur, enbart film, etc. En kombination av allt som intresserar mig är att föredra.
... som vågar experimentera med såväl form som innehåll?
... som gör mig nyfiken och inspirerad, inte hetsad till konsumtion? 
... som har duktiga skribenter med personliga röster som man redan känner och tycker om eller lär känna och tycka om under läsandets gång?
... som inte innehåller sport?
... som avhandlar mode, men helst mode man 1) kan tänka sig att ha på sig (inte röda plastbitar limmade direkt på kroppen eller liknande) och 2) kan tänkas ha råd med?
... som har en lagom blandning av högt och lågt, så läsandet känns både lustfyllt och utmanande?
... som inte innehåller för mycket reklam? Svårt, jag vet. Kombinationen smalt och kvalitativt kräver ju en rik finansiär, rejält med pressstöd eller stora reklamintäkter. Men man kan ju drömma.

Nu ser jag att min uppfattning kanske inte alls är så vag. Min kravställning är ju tämligen specifik. Den enda tidning jag på rak arm kan komma att tänka på är "The Believer". Ni där ute kanske har några andra tips?

2 kommentarer:

Ingenjör C sa...

"Aha, en till som funderar över intressanta tidsskrifter" tänkte jag, och läste blogginlägget vidare, alltmedan smilgroparna djupnade.

Jag inser att de tidsskrifter jag tänkte föreslå inte alls passar i sammanhanget. Men kanske kunde The New Atlantis åtminstone passa delvis. Ingen sport i alla fall. :-D Inget mode heller dock ...

(Egentligen har jag svårt att bevisa att jag inte är en robot ... om jag vore det skulle jag nog inte veta om det, s a s)

Niklas sa...

"The New Atlantis" såg spännande ut, tack för tipset!

Såvida du inte är en robot utsänd för att sälja "The New Atlantis" så ser du ut att vara en människa av kött och blod. :)