måndag 2 augusti 2010

#84. Östergren, Greene och litteraturquiz.

Jag tycker om DN:s litteraturquiz. Det gläder mig att jag kan - eller tror mig kunna - svaren på åtminstone majoriteten av frågorna. Ibland känns det som om jag läser böcker mer av pliktkänsla, eller gamma vana, än av genuint intresse. Att kunna besvara quizfrågorna visar att jag åtminstone minns något av det jag läst. Att jag blivit lite allmänbildad, vunnit lite kunskap, lite visdom.

Började för övrigt läsa Klas Östergrens "Handelsmän Och Partisaner" förra veckan. Har tidigare inte reflekterat över hur ofta Graham Greenes ande svävar över Östergrens författarskap. Men här; bardiskar och sprit, män på undergångens rand, dallrande sommarhetta och smutsiga kavajer, dunkla motiv och begär, en exotisk plats vid havet. Jag tänker på "Hjärtpunkten" och på "Vår Man I Havanna". En sökning på "Klas Östergren + Graham Greene" visar att jag inte är ensam om att ha gjort den reflektionen. Återigen; läsning ger kunskap. Jag känner mig lite nöjd.

Inga kommentarer: