lördag 18 februari 2012

Vi måste prata om John C. Reilly.


Jag är rätt sugen på att se "Vi Måste Prata Om Kevin". Har inte läst boken, men de flesta verkar överens om att det inte behövs, och att filmen faktiskt är bättre. Och jag gillar regissören Lynne Ramsays filmatisering av "Morvern Callar". Så den kan säkert vara jättebra.

Men det är inte det vi ska prata om nu, utan om min initiala reaktion när jag såg filmaffischen.
"Vad kul", tänkte jag för ett ögonblick. "John C. Reilly i en seriös roll!"
Minnet är uppenbarligen bra men kort. För jag vet att jag tänkte: "Vad kul! John C. Reilly i en komedi!" för några år sedan, när jag såg trailern till "Talladega Nights".

Reillys karriär tog onekligen en intressant vändning där. De senaste åren har han gått från evig birolls- och karaktärsskådespelare till huvudroller i en hel rad komedier av skiftande kvalitet, där höjdpunkterna varit "Walk Hard: The Dewey Cox Story", "Step Brothers" och den mer nedtonade indiedramedin "Cyrus". Och i samband med detta har han gått från ett välkänt ansikte som få vetat namnet på, till ett verkligt affischnamn. Och nu: tillbaka till dramagenren och mindre roller.

Mindre, men verkligen inte färre. Förutom "Vi Måste Prata Om Kevin" är han aktuell i en annan film jag verkligen ser fram emot: "Carnage" av Roman Polanski. Fint att slutligen få användning för de där biocheckarna vi fick i julklapp.

2 kommentarer:

Johansson sa...

Fyndig rubrik. Det var allt jag ville säga egentligen.

Ja just det.Hanna var inte så bra. Trist.

Niklas sa...

Nej, "Hanna" var riktigt usel tycker jag. En stor besvikelse.