tisdag 21 februari 2012

En låt #19.


Pavement - Date With IKEA

Det var något med solljuset idag som gjorde det nödvändigt att lyssna på den här låten igen.

Om vi bortser från titeln, som egentligen inte har något med nånting att göra, vad har vi då? Kanske den amerikanska nittiotalsindiens allra största stund. Och för mig som hyser en osund och ologiskt stark kärlek till den amerikanska nittiotalsindien vill det inte säga lite. Pavement har gjort ett rätt stort antal av genrens höjdpunkter, men frågan är om inte "Date With IKEA" är den jag håller allra högst. Från de Byrds-aktiga inledningsgitarrerna till den våldsamt effektiva melodin som sången frenetiskt och förgäves försöker hänga med i, är det här Pavements stora hit som aldrig blev av. Stor skam. Den borde fylla dansgolv.

4 kommentarer:

Johan sa...

Håller med dig, det här är nog Pavements allra bästa låt (om än i hård konkurrens)!

Niklas sa...

Ja, de har ju gjort en hel del pärlor. Dags för en Best Of Pavement-playlist tror jag bestämt.

thisismycat sa...

Det är ju lite lustigt att du väljer en Spiral Stairs-låt, för mig är Pavement alltid Malkmus. Även om Kannbergs låtar för all del också är trevliga.
Det är svårt att välja Pavements allra bästa låt, men Here ligger nog ganska bra just nu.

Niklas sa...

Tja, i en tävling om vem som ligger bakom flest av deras bästa låtar så skulle ju Malkmus vinna, helt klart. Men den här tycker jag nog allra bäst om. Egentligen är den ju kanske inte särskilt Pavementsk. Mer euforisk och frenetisk än vad som är brukligt för dem.