fredag 20 januari 2012

#306. Omläsning.

Eftersom läsningen inte är en tävling där den som tagit sig igenom flest romaner på sin dödsbädd vinner, ska jag se till att omläsa minst en gammal favorit i år. Att ta sig an ett verk fler än en gång är ju sällan slöseri med tid, alltid finns det något som gått förlorat vid första titten. Det lutar åt att Hjalmar Söderbergs "Den Allvarsamma Leken" blir först ut. Den boken har betytt så oerhört mycket för mig, och det är i år tio år sedan jag läste den första, och hittills enda, gången. Passande nog är det i år också hundra år sedan boken kom ut.

3 kommentarer:

Gustav sa...

"Den allvarsamma leken" är ju en helt fantastisk bok och väl värd att läsa om. Kan dock även rekommendera "För Lydia", som är samma historia, men ur Lydias synvinkel. Och utspelar sig 60- och 70-talet också. Skriven av Gun-Britt Sundström, som skrev "Maken". Lika fin den, och kul med förskjutningen av perspektiv. :)

Niklas sa...

"Maken" läste jag förra året, och tyckte mycket om den. "För Lydia" står i bokhyllan och väntar på att läsas. Tänkte kanske ta den direkt efter "Den Allvarsamma Leken", så jag har grundhistorien färskt i minnet. Nu ser den dock ut att ha smugit sig iväg från bokhyllan. Illa.

Gustav sa...

Ja, visst är "Maken" bra?! :)

Illa om den försvunnit, hoppas den letar sig tillbaka. Kanske någon oanmäld lånare som varit framme?