torsdag 27 maj 2010

#42. Man vet man blivit gammal...

...när gamla hjältars kommande skivsläpp börjat glittra mer än alla de där debutalbumen från nya spännande akter.

För det första är mina gamla favoriter The Bear Quartet aktuella med nytt. "Monty Python" heter nya skivan. Underbar titel! Vågar man gissa att bandet förutom titeln även är konsekventa så till vida att skivan rymmer ett par fantastiska låtar och lika delar utfyllnad? Den som lever får se. Smakprov finns här: http://adrianfiles.com/thebearquartet2010/
Efter en första lyssning tycker jag det låter lite väl progressivt för min smak. För mycket utsvävningar, för få melodier. Men det tyckte jag å andra sidan om "89" också, i början.


Karl X Johan hade jag knappast engagerat mig i om det inte vore för det faktum att bandnamnets Johan har efternamnet Tuvesson, och tidigare låg bakom projektet Nicolas Makelberge. "Dying In Africa" är en av mina absolut favoritskivor från förra årtiondet, och även om jag hellre skulle se en uppföljare till det mästerverket än ett sammarbete med Kalle J (som jag aldrig lyssnat på) så är jag försiktigt entusiastisk. "So ON" här nedan är ju en trevlig liten New Order-pastisch, och ett livstecken är ju ändå ett livstecken, eller hur? Bloggelectron lever igen!



Och sist, men absolut inte minst; Arcade Fire är på gång med ny skiva. Nu är det inte ett band jag återkommer till särskilt ofta längre, men det kan ju ändå bli bra. Såväl debuten som dess uppföljare hade ju varsitt gäng fantastiska låtar, så varför skulle den här vara sämre?

2 kommentarer:

SG sa...

Ser väldigt mycket fram emot det Carl X Johan kommer att släppa. Makelberge-skivan kan ju inte lovordas tillräckligt!

Niklas sa...

Det håller jag med om. "Dying In Africa" känns nästan lite bortglömd idag. Synd på en så fulländad skiva.