fredag 14 maj 2010

#26. Sunset Blvd.



Här får jag lov att erkänna mig själv vara sist på bollen. Allt jag nu ska skriva vet ni ju redan. "Sunset Blvd." hade premiär för sextio år sedan, och har varit en klassiker precis lika länge, men jag har sett den först nu. Och naturligtvis är den fantastisk. Det har jag ju aldrig tvivlat på. Överhuvudtaget har jag litat blint på Billy Wilder sedan jag såg makalösa "The Lost Weekend". I och med "Sunset Blvd." övergår min fascination i ren besatthet. Det här kan vara en av de smartaste filmerna jag någonsin sett. Från den knivskarpa dialogen till den fängslande intrigen (manusförfattare på dekis hamnar av en slump hos en bedagad stumfilmsskådespelerska med storhetsvansinne och dras långsam
t in i hennes nät) till de korta romcom-ögonblicken mellan William Holden och Nancy Olson är allt bara... perfekt. Helt perfekt. Inte ett dött ögonblick. Oavbrutet underhållande, gastkramande, tragiskt.

Mest imponerande är nog Gloria Swansons skildring av den despotiske Norma Desmond. Ska man hata henne eller tycka synd om henne? Uppfattningen växlar flera gånger under filmens gång, ända fram till filmens slutscen, då det inte längre råder något tvivel.


"I am ready for my close-up now."

2 kommentarer:

Johansson sa...

Vill du fortsätta se smart 50talsfilm med knivskarpa dialoger så ska du se Mankiewiczs All about Eve, som utspelar sig i teatervärlden. Känns modern än idag.

Niklas sa...

Smart 50-talsfilm vill jag verkligen gräva ner mig i, så jag tackar ödmjukast för tipset.