tisdag 2 april 2013

Janet Frame - Mot Ännu En Sommar.


Har hört mycket gott om Janet Frame senaste tiden, och när boken stod där på loppishyllan för en tjuga kände jag mig tvungen att frångå min nya "finns boken på biblioteket så behöver jag inte köpa den"-princip och.. ja, köpa den. Ett bra beslut. Böcker som den här är som en påminnelse för mig om varför jag faktiskt läser.

"Mot Ännu En Sommar" är inte en bok med särskilt mycket till handling. Folkskygga författaren Grace Cleave reser, motvilligt, bort från London över en helg. Allt umgänge är en kamp, varje samtal endast ett tomt utbyte av brittiska artighetsfraser. Boken skildrare Graces inre strider, och dyker ner i hennes förflutna, där förklaringen till hennes personlighet kanske finns.

Jag älskar sånt här. Just kontrasten mellan den döda yttre berättelsen och det som rör sig under ytan - det är att utnyttja romanformatet till max. Den här sortens berättelser fungerar ju inte att berätta på film, i serier eller i musik. Eller; klart det går, men inte lika effektfullt, inte med samma precision. Jag tycker också väldigt mycket om hur Frame berättar, hur hon beskriver miljöer med exakt rätt mängd väl utvalda detaljer, hur språket sjunger över sidorna. En stor eloge här också till Rebecca Alsberg, som jag (utan att ha läst just den här boken på originalspråk) tycker alltid levererar bra översättningar, och så även den här gången.

Inga kommentarer: