lördag 5 april 2014

Jag är synsk.


Nu blir det lite läskigt.

Härom natten drömde jag att jag befann mig i en skivaffär. Det är en återkommande dröm jag har, ganska ofta är den relativt ångestladdat, till exempel kan den handla om att jag hittat en hel hög fantastiska skivor, men när jag ska betala hittar jag dem inte. Så var det inte i den här drömmen. Jag stod och bläddrade i ett skivställ som såg ut exakt som det på väggen. Det satt fastmonterat på väggen, en vägg som var vit. Jag letade efter skivor med Oddjob. Jag fann det hela lite pinsamt eftersom Goran Kajfeš stod och bläddrade skivor precis brevid mig. Jag funderade på om jag skulle säga något till honom om det lustiga sammanträffandet, men jag var för blyg, så jag lät bli. Och ja, det var väl i princip hela drömmen.

Det läskiga hände när jag samma kväll surfade in på en länk med bilder på "de vackraste skivbutikerna i världen". Jag var väl måttligt imponerad. Det såg ut som skivbutiker gör mest. Men bilden här ovan fick mig att haja till. Det var ju skivbutiken från drömmen! In i nästan minsta detalj. I drömmen fanns kassan till höger om skivorna, och någon trappa fanns inte. Men ändå!

2 kommentarer:

Paul Ramone sa...

Du kanske har sett bilden någonstans tidigare utan att lägga någon större notis vid den, men att den har fastnat i ditt undermedvetna? Sånt händer ju ibland.
Själv drömde jag om George Bush inatt och när jag vaknade så fick jag av en slump se en nyhet om honom, vilket ju inte direkt händer varje dag nuförtiden. Men jag tänker att jag kanske hörde något om honom eller råkade se en länk redan dagen innan och att det kan ha fastnat i mitt undermedvetna. Eller så var det bara en slump. Fan vet.

Niklas sa...

Så kan det ju förstås vara, men jag tror mer på att jag är synsk. :) Ja, det är jäkla lustigt när det blir sådär. Nästan så man tror på Alan Moores teorier om "ideaspace", ett kollektivt medvetande som vi ibland omedvetet dyker ner i och plockar upp tankar ur samtidigt som andra plockar upp precis samma tankar.