måndag 31 oktober 2011

#262. Twin Shadow - Forget.

"Chillwave". Så kallar de tydligen den musik George Lewis Jr. skapar under namnet Twin Shadow. Jag har också sett den kallas "glo-fi". Och det driver mig till vansinne. Vem hittar på alla dessa störtlöjliga genrebeteckningar? För mig blir det ett svårtforcerat och totalt intetsägande filter mellan mig och musiken, och det hindrar mig från att ta till mig sånt jag annars säkerligen skulle tycka om. Ja, som Twin Shadow. Debutalbumet "Forget" som kom förra året är popmusik i elegantast tänkbara 80-talskläder, och den låter fantastisk. Som New Order frontat av en ung Edwyn Collins. Eller som mina favoriter Nicolas Makelberge, på den tiden de fortfarande hade en sångare och gjorde ledsen danspop som gick att både röra sig och gråta till. Faktum är att "Forget" är den skiva som kommit allra närmast Nicolas Makelberges "Dying In Africa" i såväl sound som attityd och stämning. Och för mig som trånat efter en uppföljare är det naturligtvis en fantastisk upptäckt.

Inga kommentarer: