torsdag 23 september 2010

#128. Dialog Cet - Konsumera Era.



Dialog Cet - Konsumera Era

Ni vet hur det kan vara (eller så vet ni det inte alls, och då är det här bara en beskrivning av hur det kan vara att vara jag) - man slinker in på någon second hand-butik, loppis eller skivbod med ett par tjugor på fickan, hittar ett par skivor som verkar habila, köper dem mer i tristess än av genuint intresse ("läste jag inte en recension av den där skivan för sju år sen?") lyssnar ett par gånger för att sedan glömma bort. Och då och då hittar man något som kan betraktas som ett riktigt fynd, inte för att det kan betraktas som en raritet, utan för att det helt enkelt är en bit aluminium eller vinyl innehållandes riktigt bra musik. Dialog Cets "Konsumera Era" är en sådan bit aluminium.

Jag har varit så fruktansvärt arg de senaste veckorna. Arg på landet Sverige, dess regering och dess invånare. Det faktum att jag blivit far har bara gjort att det katastrofala valresultatet känts ännu mer katastrofalt. Insatsen har ju varit så mycket högre. Själv klarar jag mig alltid, men vad är det för land min son ska växa upp i? Dialog Cets musik har varit som ett ledmotiv till min frustration. Det är musik som surrar som ett uppretat bålgetingbo. Postpunkgitarrer och distad sång. När de är som bäst påminner de en del om The Bear Quartet, som de lät på första tre skivorna.

Jag vill ha mer Dialog Cet nu. Det smärtar mig att de lagt av. Mer än någonting annat behöver vi just nu musik och kultur som skränar, sticks, stör och provocerar.

Inga kommentarer: