fredag 3 september 2010

#118. Första recensionen av "Norweigan Wood".

The Hollywood Reporter har recenserat filmatiseringen av Haruki Murakamis "Norweigan Wood", och den verkar lovande. Jag är nyfiken, om än en smula skeptisk. Tvivlar inte för ett ögonblick på att det är sevärd film, och jag har självklart ingenting emot att boken filmatiseras. Men vad jag minns av "Norweigan Wood" är inte så mycket berättelsen i sig, utan hur den berättades, Murakamis språk. Jag tvivlar på att den melankoliska känslan som ligger som ett filter över Murakamis text går att förmedla på film. Men jag är glad om mina farhågor är ogrundade.

1 kommentar:

Valdemar sa...

Jag tänkte redan när jag läste den att det skulle vara en perfekt bok att filmatisera. Murakamis språk känns väldigt filmiskt på något sätt. Dock är jag, precis som du, lite orolig för att det ska göras på fel sätt. Men det ska bli spännande att se resultatet.