söndag 19 september 2010

#127. En låt #7.

Mamas & The Papas - Safe In My Garden

Håll för öronen, för nu ska jag svära i kyrkan: "If You Can Believe Your Eyes And Ears" är inte en jättebra skiva. Visst, "California Dreaming" kvalar nog in på listan över världshistoriens femtio bästa låtar, men sen då? Utöver den och "Monday Monday" har jag, trots idogt lyssnande, svårt att komma ihåg en enda låt från skivan. Överlag är Mamas & The Papas ett band som har ett gäng lysande singlar, men som har haft svårare att leverera högklassiga album. Nu äger jag själv ingen samlingsskiva med gruppen, men skulle jag själv komponera en tror jag den skulle bli fantastisk.

Gruppens allra mest underskattade låt heter "Safe In My Garden".
En melankolisk och ganska dramatisk - utan att någonsin bli annat än bomullsmjuk - liten låt i vaggvisetempo, som paradoxalt nog också är bland det mest politiska de spelat in. Det är det här jag hade velat höra mer av hos The Mamas & The Papas. Harmoni, mjukhet, skönhet och böljande melodier.

En rolig parantes: Thorleifs har spelat in en svensk cover på den. "En Dag I Juni" heter den. Finns på Spotify. Överraskande fin. Förmodligen är detta enda gången Thorleifs nämns på denna blogg.


2 kommentarer:

Valdemar sa...

Jag har en best of med Mamas & The Papas. Den är mycket riktigt fantastisk. Tyvärr verkar den ha försvunnit, kan inte hitta den någonstans.
"Safe In My Garden" är verkligen underskattad. Sen gillar jag även deras cover på "Do You Wanna Dance" som ju för övrigt en viss Jens Lekman samplade en bit av.

Niklas sa...

Trist att den försvunnit.

Men ja, du har förstås helt rätt i att covern på "Do You Wanna Dance" är en fin låt. Var tvungen att lyssna på den nu. Just stråkarna i den associerar jag numera mer med Jens Lekman än med The Mamas & The Papas.