tisdag 13 maj 2014

Problemet med Papercut.

Det är alltid samma visa. Jag kommer in, överväldigas av färgerna, formerna, all vacker design, alla vackra människor, alla spännande böcker med kollossalt genomtänkt typografi på omslaget, och alla tidningar som till ytan verkar vara anpassade direkt efter mina intressen. Så tittar jag lite närmre. Bläddrar kanske rent av i någon tidning. Ser att den verkar ganska tom. Ett par snygga bilder, en artikel om någon jag finner intressant, i övrigt mest reklam. Och kanske skulle jag kunna hitta något nytt att intressera mig för där mellan pärmarna, men tidningen är lite för dyr för att jag ska vilja chansa. Så jag lämnar den och letar vidare. Efter en stund börjar jag nästan få panik. Här finns hur mycket som helst jag vill ha, men ingenting jag hellre vill ha än något annat. Och jag kan ju för guds skull inte gå härifrån tomhänt när jag redan tillbringat så lång tid här!

Så jag tar något billigt i handen och går till kassan. Tidningen "Collect", femtio kronor, ett par jeans på omslaget. Det visar sig vara en tidning om australiensiskt hantverk och australiensiskt öl. Typ. Inte direkt specialanpassat efter mina intressen, men jag lärde mig åtminstone att det finns rätt snygga australiensiska kängor som heter Rossi...

Inga kommentarer: