tisdag 22 juni 2010

#61. Lustmord på Stieg Larsson.

Jag har inte läst Stieg Larssons Millenium-trilogi, och kommer nog inte göra det heller. Men jag har sett första filmen. Jag tyckte inte om den. Är det nånting jag har riktigt svårt för så är det thrillers som utger sig för att vara någorlunda verklighetsförankrade, men som inte känns mer trovärdiga än, säg ”Star Wars Episode 1: The Phantom Menace”.

Läser man tidningar kan man lätt få för sig att man är ensam i världen om att inte älska Stieg Larssons mästerverk förbehållslöst. I staterna är han ju tydligen geniförklarad. Därför fann jag denna recension på The Factual Opinion oerhört underhållande. Jag är vanligtvis inget fan av svaveldrypande lustmord, men Tucker Stone formulerar dem som få andra.

2 kommentarer:

Valdemar sa...

Jag har varken läst böckerna eller sett några av filmerna. Vet inte ens vad de handlar om. Tror att jag är ganska ensam i världen om det. I min värld finns det bara en Stig Larsson och han stavar sitt namn utan e.

Niklas sa...

Ja, jag blev helt ställd när jag första gången hörde talas om Stieg Larsson. "Nu har de väl ändå sluntit på tangentbordet" tänkte jag. "Autisterna" och "Nyår" är båda fantastiska romaner. Har du läst mer av honom?