fredag 4 juni 2010

#48. Vinylrippandet kan börja.

För två somrar sedan köpte jag mig en vinylspelare med USB-utgång. Jag har använt den som en helt vanlig vinylspelare, tills nu. Jag använde en tråkig sjukdag till att rota fram alla kablar och all mjukvara som behövdes, och satte sedan igång att rippa skivor för glatta livet. Eller ja, en skiva har det blivit. Hur det låter? I ärlighetens namn, inget vidare. Lyssna gärna på exemplet nedan, och kom gärna med tips om vad jag kan göra för att få det att låta bättre.

Dion & The Belmonts - My Girl The Month Of May (Vinylrip)

6 kommentarer:

Försäkringskassan sa...

Kan du rippa skivor så är du INTE sjuk! Skäms!

Niklas sa...

Ha *host* ha!

Martin sa...

Den här texten http://korta.nu/d018 körde mina planer på att börja i diket men förhoppningsvis finns det någon medelväg.

Niklas sa...

Oj! Mycket att hålla reda på! Jag har dock funnit en teknik som jag tycker funkar okej. Och det dåliga ljudet på mp3-filen jag la upp beror mycket på dåligt ljud på skivan i sig.

Anonym sa...

Du har nån effekt på, samt att de bara e mono. Du får inte med bägge kanalerna :( //Tobbe

Niklas sa...

Fast jag undrar om det inte är så att skivan är i mono? Enda effekten är att jag normaliserat.