tisdag 15 juni 2010

#56. En låt #2.

Baltimora - Tarzan Boy

File under: Guilty pleasure.

Min syster och jag hade en period då vi lyssnade osansat mycket på den här låten. Jag tror det började med att radion spelade Tomas Ledins "Hon Gör Allt För Att Göra Mig Lycklig", och vi skrattade rått åt hans enfaldiga "Oauhaoauhaaaaaooooaaah"-refräng. Sen fick vi för oss att vi ville höra fler låtar med
"Oauhaoauhaaaaaooooaaah"-partier. Jag kom genast att tänka på "Tarzan Boy". Det är en sån låt som få känner till titeln på, men som alla har hört. Jag hade ingen aning om vad den hette eller ens vem som gjort den, men en googling på "Oauhaoauhaaaaaooooaaah" ledde in mig på rätt spår.

"Tarzan Boy" är en fantastisk medryckande och rolig låt. Dels för att den är så fånig, men också för att den, på något plan, är lite bra på riktigt. Kan en melodi stanna i folks medvetande så länge måste den ju ha någon sorts kvalitet.

För några år sedan befann jag och min syster oss på en klubb på Sjöhästen. Plötsligt ljöd ett bekant
"Oauhaoauhaaaaaooooaaah" i högtalarna. Vi kunde knappt tro det var sant. Och dansgolvet fylldes på nolltid.

1995 dog Baltimora i AIDS. Inte lika roligt.


3 kommentarer:

Filip sa...

Haha, vilken stämningshöjare! Liksom du hade jag ingen koll på artisten, men nu när jag hör låten är den ju oerhört bekant. Åttiotalets plågor var fan bättre...

Går direkt in i den lättsamma spellistan!

Filip sa...

Haha! Har lyssnat på den tre gånger i rad nu. Fantastisk!

Niklas sa...

Jo, nog var åttiotalets plågor bättre, men om tio, femton år kommer säkert någon bloggare att plocka fram "Bailando" eller "Ketchup Song" och höja den till skyarna. Pophistorien måste ständigt skrivas om, och så vidare.

Kul att du gillade den! Den är lätt beroendeframkallande. :)