söndag 13 juni 2010
#54. Ace In The Hole.
Tonen slås an redan i inledningsscenen. En fullständigt avskyvärt cocky Chuck Tatum (Kirk Douglas) glider in på en tidningsredaktion och snackar sig till ett jobb. Han är skrupelfri journalist som fått kicken från alla sina tidigare arbeten på grund av sina tvivelaktiga metoder, men nu får han en chans till. Karriären ser till en början ut att likna Bill Murrays i "Groundhog Day", tills han på vägen till ännu ett meningslöst jobb snubblar över en story som kan knuffa hans karriär i rätt riktning. En gruva har rasat ihop och en man, Leo Minosa, sitter fastklämd långt under marken. Tatum ser direkt potential till en stor story som kan få honom på fötter igen. Han ljuger, manipulerar och mutar i sin iver att mjölka mesta möjliga ur händelsen. Det är ett högt spel med Minosas liv som insats, och självklart går det hela fullständigt överstyr.
"Ace In The Hole" är en jäkligt elak film. Film noir klassas den som här och var, och även om den saknar många av de på ytan klassiska elementen (här finns exempelvis ingen kriminalhistoria) så är det ingen dum beskrivning. Här finns inte många karaktärer som förtjänar våra sympatier. Det är cyniskt, svart och väldigt smart. Ganska jäkla roligt också. Dialogen är, som alltid i Billy Wilders filmer, av högsta klass. Rapp, vass, fylld av minnesvärda citat. "Ace In The Hole" är för övrigt den tredje Wilder-filmen jag ser, och även om den inte riktigt når upp till samma höjder som "The Lost Weekend" och "Sunset Blvd." (främst för att de filmerna i princip är helt utan brister) så är den ett absolut måste. Framförallt är den aktuell. Läs gärna Dan Josefssons "Välkommen Till Dramafabriken" om ni inte tror mig. Eller senaste Aftonbladet. Finns i en välsorterad tidningskiosk, nära dig.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar