måndag 19 september 2011

#243. Drömmar.

Nu ska det inte handla om den sortens drömmar man har om nätterna, utan om den sortens drömmar som är fantasier om framtiden. Den där som så sällan infrias, ni vet. Mina drömmar är ganska modesta. Har ingen önskan om ett penthouse i New York eller att slå något världsrekord. Skulle vilja ha ett drägligt jobb och en trevlig lägenhet i något drägligt område i en okej stad. Alternativt ett hus utan grannar någonstans på landsbygden. Sen har jag ett par drömmar om saker jag skulle vilja uppleva också. De är inte heller så storslagna. Jag har ingen önskan om att skaka hand med presidenten eller simma bland vithajar.

Dröm 1:

Jag sitter på en murrig pub någonstans på den engelska eller skotska landsbygden. Årstiden är höst. Vinden viner utanför. Det är inte nödvändigtvis storm, men det är dramatiskt väder. Kanske finns en fågelskrämma någonstans på någon av de närliggande hedarna. Jag dricker en mörk öl och äter en god middag, förslagsvis en gryta av något slag. Det ska kännas ungefär så här:



Dröm 2:

Jag sitter på en knarrande båt någonstans i Stockholms skärgård. Årstiden är höst. Vinden viner utanför.
Det är inte nödvändigtvis storm, men det är dramatiskt väder. Båten gungar, men inte så pass att jag blir sjösjuk eller finner situationen obehaglig. Vad jag äter eller dricker i den här drömmen är oklart, men välsmakande är det. Det ska kännas ungefär såhär:



Lite fantasilöst med två så lika drömmar kan tyckas, men sån är jag.
Och mycket mer än så var det inte.
Eller jo, dröm nummer två planerar jag just nu att förverkliga som en för tidig 30-årspresent till mig själv. Dröm nummer ett får förverkligas någon annan höst.

Inga kommentarer: