måndag 5 september 2011

#238. En ovanligt vacker barnbok.

Jo, jag hittade ju en sak till på loppisen i Aspudden. "En Resa", en barnbok som jag ställer direkt i vuxenhyllan. Frank får titta i den när han blir äldre. Dels tror jag inte att han är gammal nog att uppskatta dess subtilitet, men framförallt är jag är rädd att han ska förstöra den. Han är så hårdhänt, och boken är ju så fin. Mer ett konstverk än en bok, really, framförallt för att den, utöver en kortare författarpresentation, inte innehåller någon text alls. Bara sida efter sida av detaljerade panoramabilder av prunkande landskap, byggnader, människor och djur. Landskap som går att förlora sig i. Landskap man skulle vilja flytta in i. Landskap som, om de hade ett soundtrack, skulle ha Nick Drakes eller Sandy Dennys vackraste sånger försiktigt framförda i bakgrunden. Mitsumasa Anno är japan, och bilderna frammanar samma sorts känslor som landsmannen Hayao Miyazakis filmer. Känslor och minnen från en barndom man kanske aldrig haft, men tycker att man borde ha haft. Oerhört sympatiskt och vackert. Mina taffliga foton här nedan gör inte "En resa" rättvisa, köp den hellre och upplev den själv. "Anno's Journey" lyder den engelska titeln.






 

2 kommentarer:

Valdemar sa...

Har inte läst den här, däremot har jag en annan bilderbok som heter The Arrival av Shaun Tan som är fruktansvärt fin. Lite annan stil på teckningarna men oerhört fascinerande.

Niklas sa...

Den ska jag ta och kolla upp. Tack!