onsdag 25 maj 2011

#216. En låt #14.

Sambassadeur - Marie

En låt som kom tillbaka.

Jag lyssnade väldigt mycket på "Marie" när den precis kom. Sen slutade jag lyssna på den. Kanske i samband med att jag bytte dator, blev av med mp3-filen, och glömde bort att ta hem den igen. Och sedan var Sambassadeur alltid mitt dåliga samvete. Visste alltid att de var jävligt bra, så mycket bättre än de borde kunna vara, och ändå var det aldrig riktigt läge för dem. Det var aldrig mer svensk indie jag behövde, snarare tvärt om. Och så sprang jag på "Coastal Affairs" på Stadsmissionen för någon vecka sedan, och självklart kunde jag inte låta den ligga kvar. Och vilken ep det är. Och vilken låt "Marie" är. Fortfarande. En melodi att dö för, som Margo Guryan med discobeat, och så det där magiska Atari ST-ljudet i slutet...

Inte undra på att den än idag är en av mina tio mest lyssnade från de senaste fem åren - Last.fm ljuger aldrig!


Inga kommentarer: