söndag 15 maj 2011

#210. En helg (Allt blir äldre).

Ännu en vecka, ännu en helg. Saker som inte hunnits och saker som gjorts. Nu är den över. Jag brukar inte skriva den här sortens inlägg. Det här är inte den sortens blogg. Min tanke med bloggen är att den i första hand ska handla om kulturella upplevelser. Att min uppfattning om de kulturella upplevelserna i så hög grad präglas av livet i övrigt har varit en ursäkt för att mellan raderna få berätta om mig själv.. Det har varit en intensiv helg, som följt en intensiv vecka. Gott om liv, ont om kulturella upplevelser. Men ändå har jag ett behov av att skriva. Nu sabbar vi en perfekt lögn: det här är inte en dagbok.
--
Min pappa har varit på besök i dagarna. Han kom till Stockholm i torsdags. Trevligt. Jag jobbade tyvärr på fredagen, så det blev inte så mycket umgänge då, men dagen var trevlig ändå. Oxbringa med rotmos på Karin På Ön tillsammans med gräddan av kollegorna. Tidig hemgång brukar ju också känneteckna en god arbetsdag. På lördagen tog vi oss in till stan. Köpte hummus på Reggev som vi tog med till Nytorget och åt under bar, lätt molnig, himmel. Gick förbi Stadsmissionen och köpte Jack Kerouacs "Big Sur", samt ett gäng leksaker till Frank och böcker till mig själv från ett stånd på gatan utanför. Tog med Frank till Pet Sounds för första gången. Större för mig än för honom, antar jag. Frågade efter Bill Wells & Aidan Moffats "Everyt
hings's Getting Older", men den hade inte kommit ännu. Synd. Den verkar otroligt vacker. Hämtade ändå ut en beställning skivor på Coop när jag kommit tillbaka till Högdalen lite senare, så det kanske var lika bra.



Har överhuvudtaget en väldigt skivintensiv period just nu. Det känns som om en ny laddning album anländer var och varannan dag. Tempot är definitivt högre än det tempo med vilket jag faktiskt lyssnar på dem. Men tid kommer.
--
Vi lämnade av pappa hos min bror i Gröndal idag. Sedan åkte vi och handlade. Alltid sorgligt att skiljas från människor man tycker om. Ibland önskar jag att jag bodde närmre mina föräldrar, men jag skulle sakna närheten till allt det andra. Om de kunde flytta hit vore det klockrent, men Stockholm är ju inte längre en stad man kan flytta till. Som under medelinkomsttagare ska man ju vara glad om man överhuvudtaget får bo kvar.
--
På tal om det ser det ut som om omvalet i västra Sverige få en positiv utgång (så positivt som det nu kan bli med typ 40 procent valdeltagande). Den som lever får se om det faktiskt betyder något eller inte.
--
Min pappa glömde två påsar kryddor som han köpte på Ringvägen igår. De låg på bänken i köket när vi kom hem i eftermiddags. Lite hjärtskärande.

Inga kommentarer: