lördag 23 april 2011

#203. Hemingway och pojkdrömmen.



Hemingway
i DN Kultur idag. Eller Hemingways Paris, om vi ska vara helt korrekta. Jag la mig på sängen och läste. Jag vet inte vad jag tycker om Hemingway som författare. Jag har egentligen bara läst en roman av honom som jag verkligen tyckt om* (och då har jag ändå, av någon anledning, läst de flesta av hans romaner). Men jag tycker om romantiken kring honom, utan att på något sätt idealisera det liv han levde.
Jag tycker tjurfäktning är barbariskt, och jag har inga drömmar om att jaga antiloper på savannen eller dra upp foreller ur djupa bäckfåror. Men jag tycker ändå det är ganska trevligt att tänka på det. Jag tycker om att tänka på den tid då antilopjakt och forellfiske var något folk drömde om, istället för att, säg, spela World Of Warcraft. Det är inte eskapism, det är inte en pojkdröm**, det är snarare eskapism i två led. En pojkdröm om att tillhöra en generation där Hemingway-livet var pojkdrömmen.

*Den Hemingway-roman jag tyckt om, ja, faktiskt älskat, är "Klockan Klämtar För Dig". En brutalt spännande och intensiv krigsroman. Boken skildrar amerikanen Robert Jordan som under ett par dygn samarbetar med spanska motståndsmän för att spränga en för fascisterna strategiskt viktig bro. De är vansinnigt underbemannade, och uppdraget är ett veritabelt självmordsuppdrag. Dödsångest, vinsäckar, kärlek, allvarliga män och kvinnor runt lägereldar, kamratskap, filosoferande kring krigets vansinne, och så ännu mer dödsångest. Rekommenderas å det varmaste.

**Jag kan däremot pojkdrömma om bohemlivet i Paris, men där föredrar jag faktiskt att läsa om det i Stig Claessons och Pär Rådströms skildringar.

5 kommentarer:

Filip sa...

Tackar ödmjukast för var man ska börja i Hemingway-land! Har aldrig riktigt satt tänderna i något av hans verk, men nu får det bli ändring på det. Har ju faktiskt varit i hans gamla hus i Key West när jag var ung pojk.

Niklas sa...

Ah, kul att jag lyckats inspirera till lite läsning!

Har du något minne av Hemingways hus? Fanns där några gevär? Jag tyckte det var lite galghumoristiskt när de i DN skrev att det hängde ett gevär på väggen på Hemingway Bar i Paris...

Filip sa...

Oj. Jag var inte mer än tio år när jag var där, så det är ett tag sedan. Det enda jag minns är att det sprang runt en himla massa katter på tomten.

Anonym sa...

Konstigt... Klockan klämtar uppfattar jag som H:s absolut sämsta roman...

/J

Niklas sa...

J: Jaså? Vad var det du ogillade med den?