söndag 3 april 2011

#198. En låt #12.

Patrick Wolf - The City

Patrick Wolf har gjort en fascinerande resa. Efter första (lysande!) skivorna "Lycanthropy" och "Wind In The Wires" där han gjorde arty electronica och lätt gotisk folk, med texter om övergrepp och övergivenhet, ville han, precis som sina kolleger Arthur Russell och Alexander Rybak, vara mer än bara Allvarlig Ung Man Med Stråke. Men där Russell sökte sig till discon och Rybak till "Let's Dance" valde Wolf en annan väg. Wolf ville bli popstjärna. Popstjärna på riktigt. Och en transformation inleddes, inte helt olik den transformation från pojke till varg som han sjöng om på sin första skiva.

"Accident & Emergency" från förrförra skivan "The Magic Position" var första ledtråden. En sprittande popdänga med en video där Patrick Wolfs poserande var det mest flamboyanta jag sett sedan Morrisseys storhetstid. Och nu är det dags igen. Nya singeln "The City" är faktiskt inte klok någonstans. Det är Patrick Wolf på "Fast Times At Ridgemont High"-humör. Det är åttiotal, sandstrand, smörig saxofon, bombastisk produktion, lika många kostymbyten som klyschor i videon och... ja, det är en fantastiskt medryckande låt. Min första reaktion var att förbluffat titta mellan fingrarna. Vad är det jag ser? Vad är det jag hör? Min andra reaktion var att det här faktiskt var ganska fantastiskt. Och det tycker jag fortfarande. Och för första gången på ett antal år är jag nyfiken på en kommande Patrick Wolf-skiva.

2 kommentarer:

Paul Ramone sa...

Jag tror faktiskt att det var du som fick mig att börja lyssna på Patrick Wolf. Jag älskar "The Magic Position"-skivan och den här låten är också skitbra. För att inte tala om videon. A true genius.

Niklas sa...

Ja, jag undrar om jag inte prackade på dig att låna "Lycanthropy" någon gång i studentkorridoren. Tycker mig minnas det.