fredag 30 juli 2010

#81. Jag tror det kommer regna idag, Suzanne.



Leonard Cohens "Suzanne" och Randy Newmans "I Think It's Going To Rain Today". Där har vi förmodligen de mest covrade låtarna i min skivsamling.

Tom Northcotts "Upside Downside", Judy Collins "In My Life" och Neil Diamonds "Stones" är skivor som alla tre innehåller covers på både "Suzanne" och "I Think It's Going To Rain Today". Utöver dessa återfinner man en "...Rain Today"-cover på Leonard Nimoys "The Touch Of Leonard Nimoy", och en version av "Suzanne" på Jeremy Dormouse-skivan jag nämnt tidigare. Hur många fler som spelat in dem vet jag inte, men kunskapen är bara en AllMusic-sökning bort för den nyfikne. En titt på Spotify gav högvis med träffar på just "Suzanne". Bland höjdpunkterna fanns en finsk inspelning, en synthpopversion och en gladpunkdito.

Men var ligger dragningskraften? Leonard Cohen är fantastisk, men jag har aldrig tyckt "Suzanne" stuckit ut nämnvärt - det är en bra låt bland många bra låtar i hans diskografi. Ändå har den blivit någon slags singer-songwriter-standard. Newman har jag just ingen relation till, men "I Think It's Going To Rain Today" slår mig inte heller som någon makalös låt. Ändå har den onekligen slagit an en ton hos många. Masspsykos?

Inga kommentarer: