lördag 5 juli 2014

En tripp till Järna.

Så blev det äntligen lite sommarväder. Vi packade in oss i bilen, tillsammans med mamma och min syster som är på besök i stan, och for till Järna. Ytterjärna, för att vara mer exakt. Eftersom Frank går på Waldorfdagis har vi varit nyfikna på stället ett tag. I Ytterjärna ligger antroposofernas (som Waldorf-pedagogiken härstammar ur) "bas" i Sverige. Jag använder medvetet det luddiga uttrycket "bas" eftersom jag inte vet vad annat man ska kalla det - en plats där många antroposofer valt att bo och verka).

För att undvika mästrande kommentarer vill jag passa på att tillägga att jag själv inte är antroposof, eller någon expert på antroposoferna på något sätt, men jag tycker det finns något sunt och sympatiskt i att värna om närhet till jorden och naturen, och medvetenhet om var maten vi äter kommer från - för att plocka några russin ur den kaka som är Waldorf...

Ytterjärna är helt klart värt ett besök. Trivsamt och behagligt och vackert. även om jag själv inte är helt såld på arkitekturen. Helt klart intressant och fin på sitt sätt, men ingenting jag skulle vilja leva mitt i.

Hursomhelst, här följer några bilder från vistelsen. Den sista, som föreställer yours truly, har Mikaela tagit.


Inga kommentarer: