onsdag 13 juni 2012

Promenade in green.

Jag älskar att det är så grönt kring vårt nya hem. Det här är utsikten från vårt sovrumsfönster (samt lite av sovrumsinteriören). Tidigt på morgonen kan man höra tuppen gala från 4H-gården intill, och det känns nästan som att vara på landet. Endast bruset från Örbyleden stör illusionen. Men det här är nog så nära det bästa av två världar man kan komma, känns det som.


De senaste dagarna har till stor del ägnats åt vidare utforskande av omgivningarna, inklusive ett besök på omskrivna restaurangen Cevicheria Aji Y Ajo. Den var verkligen ingen besvikelse. Till lunch serverades den godaste lammgryta jag någonsin ätit, tillsammans med en sallad dressad med stark koriandervinägrett, också den bland det godaste jag ätit i salladsväg. Har inga bilder därifrån tyvärr, men mat ska ätas, inte tittas på, så befinner ni er i krokarna, gå dit.

I måndags eftermiddag upptäckte jag ett alldeles bedårande grönområde fem minuters promenad från vår gata. Det lummiga gamla radhusområdet har jag känt till sedan tidigare, men att det alldeles bortom skulle finnas grön ängsmark, alléer av ek och kastanj, skogsdungar, ja, precis den sortens natur jag är så svag för, det får man nog lov att betrakta som en positiv överraskning.
 

Inga kommentarer: