torsdag 14 juni 2012

En låt #20.


British Sea Power - It Comes Back Again


För att räkna upp vad jag vet om British Sea Power behöver jag inte ens använda min ena hands alla fem fingrar. De har aldrig riktigt intresserat mig tidigare, vilket mycket väl kan bero på att jag blandat ihop dem med både The Seahorses och Ocean Colour Scene. Det är något med de där sjöblöta namnen som lockar till förväxling.

Jag vet egentligen fortfarande inte hur British Sea Power låter, trots att jag lyssnat på deras "Man Of Aran" en hel del de senaste dagarna. Det är otroligt fin skiva, men den är inte, har jag läst mig till, talande för hur bandet vanligtvis låter. Skivan är ett nyskrivet soundtrack till en film från 30-talet, ungefär som Pet Shop Boys gjorde med "Battleship Potemkin" ni vet.

Musiken på "Man Of Aran" är fantastiskt vacker, rör sig någonstans mellan ambient och postrock, ömsom storslagen och bombastisk, ömsom försiktigt sprakande. Ibland dånar det som industrirock, men oftast är det svepande stråkar och bedårande melodier som fortsätter och fortsätter och fortsätter, som vågorna på ett lagom upprört hav. Mest betagen är jag av "It Comes Back Again". Lyssna bara. Visst är det här så mycket större än man förväntar sig av ett par indierockare från Brighton?


 

Inga kommentarer: