tisdag 20 december 2011

#285. Årets bästa filmer.


 Drive / Midnight In Paris

Ingen av de här filmerna är egentligen några fullpoängare, men jag har sett ovanligt lite film i år, och då min energi varit begränsad har det oftast handlat om lättsamma filmer som i slutändan mest visat sig vara slöseri med tid. Men Nicholas Winding Refns "Drive" var en visuellt bländande, om än lite tom, modern film noir som jag verkligen sögs in i. Ryan Gosling var som alltid jättebra. Woody Allens "Midnight In Paris" - bra för att vara senare års Woody Allen eller bra för att vara bra? Jag vet inte. En ganska banal historia som jag kanske gillade mer än jag borde just för att jag kunde plocka litteraturpoäng och känna mig lite smart. Men den är faktiskt också en oerhört mysig film, och det ska ju inte underskattas.

Inga kommentarer: