tisdag 7 december 2010

#160. Årets mest hjärtslitande verk (av förbluffande genialitet).



Dave Eggers - Vad Är Detta Vad?


Och jag trodde jag var färdig med Dave Eggers. Trodde att hans historier där bråddjupa tragedier varvas med en ibland ganska irriterande käckhet var något jag lagt till handlingarna. Men den sanna historien om Valentino Achak Deng (Eggers har skrivit boken tillsammans med Deng), en av många tusen pojkar som flydde folkmordet i Sudan för att tillbringa hela sin uppväxt i olika flyktingläger, är djupt tragisk, ibland ganska käck, men aldrig någonsin irriterande. Humorn som ofta dyker upp där man minst anar det gör bara att historien känns närmare. Att Valentino inte heller är rädd för att tycka riktigt jävla synd om sig själv här och där känns bara uppfriskande. Jag köper inte historier om överlevare som tagit sig genom katastrofer och tragedier endast genom sin otroliga livsglädje.

En annan anledning att läsa boken är att få mer inblick i Sudan, ett land där de senaste 30 åren kantats av blodbad efter blodbad, katastrof efter katastrof. Ett land där vår egen utrikesminister Carl Bildt smutsat ner fingrarna i styrelsen för Lundin Petroleum. Ibland är världen bra liten.

(Nej, "Vad Är Detta Vad" kom inte i år, men i min värld är det faktum att jag läste den i somras tillräckligt för att den ska platsa på årsbästalistan.)

Inga kommentarer: