onsdag 17 november 2010

#149. Våld.



Vad är egentligen grejen med vissa filmers frossande i våld? Jag är inte känslig eller så, inte egentligen, kan till och med tycka att övervåld på film är rätt underhållande. Men då ska det fylla en funktion.

Jag såg om "Watchmen" häromdagen och insåg vilka stora brister den faktiskt har. Den är tekniskt snygg
och storyn är bra (jag älskar serien), men den är också fullständigt själlös. Stendöd. Och Zack Snyders fullkomliga vältrande i obefogat våld är bara äckligt. Får någon en smäll på käften räcker det inte så. Det ska vara en lång närbild på när vederbörande gurglar upp sina blodiga tänder. Ett slagsmål får inte bara vara ett slagsmål. Benpipor ska sticka ut genom armar och knivar ska penetrera huvuden, gärna i slow motion. Blir någon skjuten ska kulan gå genom handen så fingrarna flyger som fyrverkerier genom rummet. Är det en vuxen människa som regisserat, eller en högstadieelev?



Lika våldsam, och faktiskt fruktansvärt usel i övrigt också, är "Repo Men". Det enda som hindrar denna film från att vara ett fullständigt magplask är att grundidén är rätt smart. Allt annat är otroligt korkat och ologiskt. Och våldsamt i överkant. För att vara en film som utspelar sig i framtiden (en framtid där cybernetiska organ finansieras av ett girigt bolag som bokstavligen går över lik för att ta tillbaka dem när deras kunder hamnar i obestånd) slåss det väldigt mycket med knivar och hammare, medieval style. Det funkade ju bra i "Oldboy", men det var också en film som var sevärd i övrigt. Här hackar sig Jude Law
genom horder av väktare och kontorsråttor, och det liknar mer än något annat en osmakligt slafsig filmatisering av det gamla arkadspelet "Double Dragon". Det blir aldrig mer engagerande än så. Och även här är våldet utstuderat sadistiskt, med kameran dröjande kvar vid knivar och mejslar genom ben och händer och hammarslag mot huvuden.

Det frossades en hel del i våld även tidigare, men det fanns då ofta en tafflighet i det som gjorde det lättare att uthärda. Och när regissörer gottade sig som mest i det, så var det i filmer där det liksom hörde till. Där det förväntades. En film med titeln "Texas Chainsaw Massacre" måste ju rimligtvis innehålla blod och äckel, eller hur? I "Watchmen" och "Repo Men" behövs våldet, det för handlingen framåt. Men inte i den här omfattningen. Bara för att den moderna tekniken gör det lättare att få blodet att spreja realistiska mönster över hela scenerna, innebär det inte per automatik att det bör göra det.

Inga kommentarer: