tisdag 12 oktober 2010

#136. En låt #8.

Take It Easy Hospital - My Sleepy Fall

"Noone Knows About Persian Cats" var tyvärr inte riktigt så bra som jag hade hoppats på, men likväl en sevärd film. Iranska filmer ser jag inte så ofta som jag borde, och Iransk film om den Iranska indiescenen ser jag än mer sällan. "...Persian Cats" skildrar ett gäng band och artister som fortsätter spela rock'n'roll fast regimen gör allt för att stoppa dem (I Iran har man, milt uttryckt, märkliga lagar och bestämmelser kring framförande av musik). I mörka källarlokaler, vindsrum och ladugårdar i öknen gömmer sig unga killar och tjejer i snedlugg och Strokes-tischor och gör sitt bästa för att imitera de västerländska artister de snappat upp på internet. I en rörande scen berättar den manliga hälften av Take It Easy Hospital om sin allra högsta dröm: att åka till Island och se Sigur Rós.
Att överhuvudtaget lämna landet är ett övermäktigt projekt bara det.

Den musik Take It Easy Hospital är långt ifrån något revolutionerande. Tänk dig din lillebrors kompis indieband som du oengagerat unnat en lyssning på MySpace, och du vet ungefär hur de låter. Men "My Sleepy Fall" är en genuint rar låt. Och även om jag inte skulle springa ut och köpa någon av duons skivor skulle jag dö för deras rätt att få släppa dem.


Inga kommentarer: