måndag 29 december 2014

Någon form av årssammanfattning, del 2.

Maj


Kort efter hjärtinfarkten for jag till Karlskoga, umgicks med min pappa lite och hjälpte till med att städa ur hans hus inför stundande flytt till lägenhet. Sov gott, skrattade mycket, åkte hem, och hemma snöade det. Läste Jonathan Franzens "Frihet", Javier Marias, Mare Kandre. Lyssnade på Ryley Walker. Tog ut pappadagar och umgicks med Frank. Ivar Los park. Postmuseet. På dagis räddade vi ett gäng nykläckta knipor som låsts in i ett uthus. En mysig upplevelse. Växterna flyttade ut på balkongen. En duva bajsade på mitt huvud.

Juni


Blåmesungar dominerade fågelbordet utanför vardagsrumsfönstret. Två veckors semester som regnade bort, grannens dunkande bas som förstörde midsommarafton. Carl Johan De Geer-utställning med Per på Färgfabriken, Djurgården med Åsa, och fastnade i en Tv4-enkät på vägen tillbaka genom stan. Läste Slas och lyssnade på Jonathan Richman, som vanligt om sommaren, men också Sharon Van Etten. Fick ny tillfällig tjänst på jobbet, vilket var välkommet.

Juli - Augusti


Köpte mig ett fint paraply, men fick ingen användning för det. Varmaste månaden på år och dar, och halva mellansverige tycktes stå i lågor. Röklukt på balkongen, från såväl grannars cigaretter som från skogs- och soptippsbrand. Mellan husen flög tornseglarna som attackplan, och vi tittade på "Utopia" i ett kvalmigt vardagsrum.


Men också ledighet och två veckor semester, igen. Vi tog bilen till Ytterjärna, där vi tittade på mycket speciell arkitektur, njöt av grönskan och bunkrade upp med ekologiska havregryn. Tog också båten ut i skärgården med destination Ingmarsö, där vi tittade på en stuga som jag ville ha men inte fick lån till. Så här i efterhand känns det inte längre som en förlust. Tittade också på sommarhus utanför Örebro, och hängde överlag mycket på Hemnet denna sommar. Svor min tunga svart över min cykel, som behövde servas mellan varje tillfälle jag suttit på den. Hade en bra familjedag på Skansen. Plockade blåbär. Skämdes bort med god mat, drinkar och swimmingpool i Sund. Besteg Högdalstoppen ett par gånger i veckan och lyssnade på King Creosote och Morrissey.

I lägenheten hade vi besök av både mesar, sparvar och spettar.

Inga kommentarer: