torsdag 25 december 2014

Någon form av årssammanfattning, del 1.

2014 har på många sätt varit ett väldigt bra år, och på vissa sätt ett väldigt dåligt år. Så är det väl allt som oftast, men i kontrast mot förra året, som mest var en stor katastrof, känns det som en stor lättnad att kunna sätta en ändå så här pass positiv stämpel på 2014 innan det läggs till handlingarna. Istället för en trött årsbästalista tänkte jag försöka sammanfatta mitt år i en lite längre text.

Januari

Redan i förra årets mellandagar inleddes det som nog måste klassas som årets viktigaste förändring: flytten till ny lägenhet. Hej då gamla grannar som förstörde ett och ett halvt år av våra liv, hej nya grannar som visserligen spelar tv-spel på nätterna, röker på balkongen, och ibland spelar Gyllene Tider på väldigt hög volym, men som på det stora hela varit helt okej att ha omkring sig. Att ha ett boende där man, åtminstone för det mesta, kan känna frid och harmoni, istället för att drivas till vansinne av ett evigt oväsen, spottande och svärande, drogaffärer, nattligt ommöblerande, etc, från våningen ovanför, är en stor anledning till att det här året i backspegeln känns så pass bra som det faktiskt gör.

Januari bestod till väldigt stor del bara av utforskning av det nya närområdet, jobb och uppackning av kartonger. Och den sedvanliga längtan efter ljusare tider.

Annat jag minns av januari: min hårddisk, som jag under de senaste åren fyllt upp med digitala versioner av i stort sett samtliga mina cd- och vinylskivor, föll i golvet och gick sönder. I samband med detta började också min gamla MacBook säcka ihop. Jag köpte därmed också en ny.

Vad jag läste? Morrisseys självbiografi. Vad jag lyssnade på? Bibio, vill jag minnas.

Februari


Jag lyssnade på Boots Browns luftiga frijazz och Sun Kil Moons fina men på många sätt överskattade "Benji". Kollade på True Detective. Promenerade i skogen med Naturskyddsföreningen, vilket gav mersmak, men ändå blev det inte mer än ett tillfälle det här året. Vi fick upp vägghyllorna i lägenheten, och därmed också böckerna. Fikade en del på Lokalrätten, ett kulturcafé ett stenkast från vårt nya hem. På gatan utanför vår gamla lägenhet blev någon knivhuggen. Februari var också idel tidiga, gnälliga småbarnsmornar, och ute var det slask. Ingen anmärkningsvärd månad på något sätt. Februari är sällan det.

Mars


En något mer händelserik månad. For till Karlskoga, hängde där några dagar. I Stockholm drack jag drinkar på Tweed och såg "Svarta Djuret Sorg" på Dramaten och köpte mig ett par svarta Crockett & Jones-brogues. Det låter ju som rena stekarmånaden, men egentligen hade jag ont om pengar. Drinkarna var i själva verket en (1) drink, teatern blev jag bjuden på och skorna var begagnade. När jag unnade Frank och mig svindyra lunchmackor på Rosendals trädgårdscafé blev de uppätna av gråsparvar. Jag läste "Canada" av Richard Ford och lyssnade på Könsförrädare.

April


...var på många sätt bra. Solig om inte annat. På Record Store Day köpte jag skivor med Woods och Det Stora Monstret, som utgjorde månadens soundtrack tillsammans med en gammal Seabear-skiva jag köpt på Stadsmissionen. I fönstret grodde små plantor i väntan på att möta den riktiga vårvärmen på balkongen, och jag köpte mig en ny kamera på Tradera. Tillvaron såg ljus ut. Så mitt i en dagishämtning fick jag besked om att min pappa fått en hjärtinfarkt. Nu gick det lyckligtvis bra, han var snart på benen igen och utom omedelbar fara. Men ändå. Världen skälvde.

Inga kommentarer: